Facebook Pixel

Suomalaisessa suunnittelussa korostuu rakkaus arkeen

Martinex on vuonna 1986 perustettu suomalainen perheyritys, jonka tuotteista yli 80 % suunnitellaan Suomessa.

Vaikka tuotevalikoimaamme mahtuu monenmoista astioista lautapeleihin ja vaatteista koruihin, kaikkea ohjaa yhtenäinen, kahteen sanaan tiivistyvä suunnitteluideologia. Hyvä arki.

Intohimomme ei ole luoda taide-esineitä tai kerran vuodessa kaapista esiin kaivettavia keräilyharvinaisuuksia, vaan arjessa ilahduttavia apulaisia. Siksi vaalimme suunnittelussa toiminnallisuutta, kestävyyttä, vaivattomuutta, klassisen ajatonta designia ja pieniä yksityiskohtia, jotka auttavat huomaamaan ihan tavalliseen tiistaiaamuun kätkeytyvän kauneuden.

Eläköön, omanlaiset ratkaisut

Nämä suuret suuntaviivat mielessään suunnittelutiimimme pohtii päivittäin myös monia pienempiä, mutta yhtä lailla tärkeitä juttuja. Onhan lastenvaatteen vetoketju suojattu niin, että se on varmasti pienelle käyttäjälle mukava? Mikä olisi aidosti kätevin koko lattemukille? Olisiko mahdollista kehittää lautapeli, johon jo puolitoistavuotias pikkuinen pääsisi osallistumaan isompien mukana? Voisiko Haisuli-collegen etutasku ollakin nurin käännettynä hahmon hauskasti ilkikurinen kieli?

Emme tyydy menemään sieltä, mistä aita on matalin, vaan mietimme asiat alusta loppuun itse, kuuntelemme sydäntämme ja päädymme usein tekemään kaiken hieman omalla tavallamme. Ja juuri siinä lienee suosiomme salaisuus.

Inhimillisyys ennen kaikkea

Samat ihmistä ja ympäristöä kunnioittavat arvot ohjaavat myös tuotannollisia valintoja. Siksi olemme päätyneet jo vuosia sitten suosimaan materiaalivalinnoissamme esimerkiksi luomupuuvillaa, ja siksi valitsemme valmistajakumppaneiksi mieluusti muita pieniä perheyrityksiä, joiden taustat ja toimintatavat tunnemme.

Ihmisläheisyys tarkoittaa meille tietysti myös asiakkaiden kuuntelemista, joten pidämme mieluusti korvamme auki ja tartumme kodeista kantautuviin toiveisiin.

”Oli pakko lähteä kirjoittamaan kiitokset siitä, että lisäsitte kuin lisäsittekin lasten yöhaalareihin isompia kokoja. Ne on meidän lemppariyökkäreitä!”

– Aito asiakaspalaute

Perheyrityksessä pääsemme tekemään valintoja, joita ohjaavat muutkin tekijät, kuin eurot. Mietimme asioita pitkällä tähtäimellä, emme nopeiden pikavoittojen tähden. Tuemme arvoja, joka tuntuvat meistä oikeilta. Ja keskitymme työhön, jota pidämme tärkeänä. Juuri sellaiseen, kuin oma, suomalainen suunnittelu.